Lansări de carte

Lansări de carte, întâlniri cu cititorii, reeditări…

Evenimente

Întâmplări, aniversări, festivaluri etcetera

Proiecte

Proiecte și programe ale filialei Dobrogea și ale Uniunii Scriitorilor din România

Premii

Premiile Uniunii Scriitorilor din România, participări la festivaluri și distincții obținute de scriitorii dobrogeni

Anunţuri

Anunţuri administrative, miscellanea…

Acasă » Lansări de carte

Adulter cu smochine şi pescăruşi

Scris de pe mai 23, 2013 – 6:22 pmFără comentarii

Roman lansat la Constanţa, în Sala Senatului a Universităţii “Ovidius”, pe 16 mai 2013.

Apărut la editura Curtea Veche, Bucureşti 2012, romanul lui Adrian Cioroianu, Adulter cu smochine şi pescăruşi este, aşa cum reiese din titlu, un roman de iubire, o iubire interzisă, ascunsă, născută sub auspiciile păcatului, care poartă aura unui mister, dar şi a unui dramatism uman care pare să arate că în viaţă lucrurile se întâmplă uneori şi datorită hazardului, nu neapărat aşa cum le planificăm noi. Este debutul de romancier al unui istoric reputat, om politic pentru o perioadă destul de semnificativă din istoria postdecembristă a României, o persoană publică de notorietate şi simpatizat probabil tocmai pentru această pendulare între prezenţa şi absenţa din viaţa cotidiană publică românească. După ’90, mai ales, viaţa culturală românească abundă de personalităţi din sfera politică sau domeniul economic care s-au lăsat provocate de mirajul literaturii şi au pătruns în domeniul literelor prin poezie, proză (cazul Varujan Vosganian) sau chiar teatru (cazurile Adrian Lustig şi Ştefan Caraman). În cazul autorilor amintiţi, toţi membri ai Uniunii Scriitorilor, ei şi-au luat în serios debutul literar şi au perseverat în arta scrisului dobândind notorietate şi fiind chiar scriitori de succes.

Prin acest roman, autorul apare, însă, ca un scriitor deja consacrat pentru că scriitura domniei sale este extrem de bine articulată,  axată pe competiţia realităţii cu ficţiunea, la limita transparenţei, în care însă apare în permanenţă misterul. Romanul transmite mai multe stări ca nişte motive narativ-eseistice ale unor emoţii general valabile şi universal trăite de umanitate: singurătatea şi iubirea, emoţia şi iubirea, vinovăţia dintr-o iubire interzisă.

Personajele sunt ceea ce se numeşte în epoca modernă nişte vip-uri, cu profesii devoratoare în planul activităţii de fiecare zi: Paul, scriitor, Alicia, regizor. Profesiile lor îi consumă uneori până la epuizare aşa încât pentru public, cititori sau cinefili, este fascinant ceea ce se petrece în intimitatea unor astfel de personalităţi. Şi de aceea, reconstituirea atmosferei de festival pe malul unei mări calde, într-un spaţiu mediteranean, este meritul autorului şi dă credibilitate vocii auctoriale. Cele două personaje sunt prezentate într-o relaţie timidă la început, apoi mai apropiată, printr-o interferenţă între planuri: plaja, marea, apropierea fizică printr-o atingere ca un zbor de pescăruşi şi emoţia întâlnirii în apartamentul lui Paul cu invitaţia simplă,fără urmă de provocare, de a savura smochine împreună.

Primele momente de intimitate sunt foarte bine realizate pendulând între certitudinea atracţiei fizice şi incertitudinea unei relaţii care nu ar trebui să se întâmple. Cei doi savurează smochine proaspete în timp ce pe un canal tv se transmite în cadrul unei emisiuni culinare o reţetă de pui mediteranean cu lămâie, coriandru şi măsline verzi. Între planuri – cameră, draperii trase, terasă cu miros de mare, stop cadru, canal TV – puiul care se prepară în tajina, cei doi se apropie, într-un al treilea plan. Un sărut care transformă smochina în fructul oprit, în timp ce ecranul cu succesiunea sa caleidoscopică lasă să se audă comentariul moderatoarei Ay! Ay! în timp ce gustă senzual vinul alb folosit ca ingredient pentru acest fel european. Transfer de senzualitate dinspre micul ecran spre marele ecran şi spre camera transformată într-un cadru al voluptăţii. Ce dă savoare lecturii? În primul rând, acest coup de foudre rebel, instantaneu, care nu este o simplă prezentare a sexualităţii, ci este o îmbinare a senzualităţii tactile, carnale, cu un anume tip de voluptate intimă, trăită mai întâi separat de fiecare dintre parteneri şi abia mai târziu asumată de cei doi, împreună. Acest coup de foudre de care vorbesc francezii nu este în acest caz doar o expresie, este ceva care într-adevăr marchează existenţe şi care ca şi marea iubire poate să apară sau nu o dată în viaţă. Ori, acest roman oferă bucuria cititorului de a trăi acest coup de foudre prin intermediul personajelor sale. O trăire a unei mari iubiri interzise ca o marcă a identităţii fiecăruia dintre protagonişti şi a ideii biblice că dacă dragoste nu e, nimic nu e. Dar şi a ideii autorului rostită prin personajul său: dragostea ne face liberi!

 Cristina TAMAŞ

Lasă un comentariu!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

Anda dapat menggunakan tag HTML ini:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.


6 × = 54